A sakk története, jelene dióhéjban
A sakk őse a 6. századi indiai csaturanga. Indiából terjedt el előbb a muzulmán világban, majd arab közvetítéssel jutott Európába. A magas szintű stratégiai ismeretek kiemelt szerepe miatt a királyok játékának tekintették. A sakk-matt a perzsa „Shāh Māt" kifejezésből származik, amelynek jelentése „a királyt lerohanták” vagy „védtelen”, „legyőzött”. Magyarország immár több mint másfél évszázada a sakkozás nagyhatalmai köze tartozik. Az Európai Parlament 2012-es deklarációjában támogatta a sakk iskolai bevezetését. Polgár Judit négy évfolyamra szóló képességfejlesztő sakk-kerettantervet készített az általános iskolák alsó tagozatának, 2013-tól választható tárgyként a Nemzeti Alaptanterv része.
A sakk, mint sport
A sakk egyszerre táblajáték és sportág is. Sport, mert olyan szellemi, mentális és fizikai felkészültséget igényel a játékostól, ami miatt sportnak tekinthető. Az első nemzetközi sakkversenyt 1851-ben Londonban rendezték meg. Az első hivatalos sakkvilágbajnokságot 1886-ban játszották, 1924 óta pedig olimpiája is van a sakknak. A magyarok a sakkolimpia nyílt versenyén ötször állhattak fel a dobogó legmagasabb fokára. „A táblán ne az ellen keresd a megfelelő lépést, ahol ellenfeled van. Oda húzz erős lépést, ahol ellenfeled lesz” – mondta Bobby Fischer amerikai sakknagymester, sakkvilágbajnok.
A döntés szerepe a sakkban
Sok társasjátékban a szerencsének nagy szerepe van a győzelemben, a sakkban a véletlennek kisebb szerepe van, mert tisztán gondolkodáson alapuló játék, a játékosok képessége, a játékosok döntései határozzák meg a játék kimenetelét, mindezek központja pedig az agy. Az agyban van a tudat és az intelligencia központja, ezzel azt is mondjuk, hogy itt van az érzékelés, a megismerés, a figyelem, a memória és az érzelmek központja. Az agy felelős a mozgás vezérléséért és teszi lehetővé a kognitív, a motoros és egyéb tanulási formákat. A következőkben áttekintjük a sakk agyra gyakorolt hatásait.
A sakk, mint agytorna
A sakkal mentális képességeinket fejleszthetjük, karban tarthatjuk úgy, hogy közben a tevékenységet kikapcsolódásnak érezzük.
Fejleszti a gyermek memóriáját, szókincsét, mivel megkülönbözteti a bábukat és nevet rendel hozzájuk, megjegyzi, melyik bábu hogyan lép és hogyan üt.
Fejlődik a térlátás, a szem- és kézkoordináció. A gyerek megtanul síkban tájékozódni, megismeri a mátrixot: a sor és oszlop fogalmát, egyezteti a bábuk helyét.
A játék során egy sor információ mozgósítására és kombinálására van szükség, ennek során az idegrendszerben a sejtek közti kapcsolatok száma sokszorozódik, ami minden tanulási folyamat során hasznosítható.
A sakkozás talán legfontosabb hatása a tanulási képesség fejlődése. A családban, az iskolában vagy barátokkal való közös játék során a gyerek megismeri és elsajátítja az alapvető együttélési, együttműködési normákat. A közös játék során nemcsak a tanulás jótékony szerepe van jelen, de a játék hozadéka, hogy összekapcsolja a gyerekeket (a játékosokat) családtagjaikkal, iskolatársaikkal, barátaikkal. A gyermekeket másokkal (főleg szüleikkel) összekapcsoló tevékenységek pedig erőteljesen pozitív hatással lehetnek az agy általános egészségi állapotára. A lelkes sakkozók arról számoltak be, hogy meleg, pozitív emlékeik voltak arról, amikor gyerekként megtanultak sakkozni. A sakkjátszma során a pozitív kapcsolatok erősödhetnek, és maradandó emlékek születhetnek.
Egy kis kitérőben: a szerző saját tapasztalata alapján is megerősíti, hogy a sakk maradandó emlékké válik. A nagymamánál unokatestvérével játszott sakkpartik felidézése szívet melengető érzéssel töltik el több évtized távlatában, most is. Flow-élmény volt a javából! Gyermeki képzeletünkben a lovak, bástyák, királynők és királyok világa megelevenedett, a külvilág eltűnt, s egymást követték a visszavágók visszavágói. A szerzőnek nem volt meglepő a nagy sikert elért Vezércsel című film sakkcsodagyerek képzeletében a mennyezeten meseszerűen megelevenedő sakktáblák és sakkfigurák mozgalmas látványa sem. Gondolom sokan szurkoltak velem együtt az árvaházból számtalan viszontagság során a sakk-karrier csúcsára jutó kislánynak.
A sakk stratégiai és kritikus gondolkodást igénylő játékként segít a serdülőknek abban, hogy életük minden területén jobb döntést hozzanak, hogy megakadályozza őket felelőtlen és kockázatos döntést hozni.
Stuart Margulies 1991-es tanulmánya szerint a sakkozásban részt vevő iskolai tanulók olvasási teljesítménye jelentősen megnőtt.
A sakk ugyancsak jótékony hatással van a metakognícióra, azaz a saját tudásunkról rendelkezésre álló tudásra. Ennek az a jelentősége, hogy ha a gyerekek lehetőséget kapnak arra, hogy felügyeletet gyakoroljanak saját tanulási folyamatuk felett, az növeli felelősségtudatukat és motivációjukat is.
A vizuális információkra épülő mai gondolkodásunk miatt háttérbe szorul a logikai-elemző gondolkodás, ennek készségszinten történő fejlesztését ugyancsak a sakk érdemei közé sorolhatjuk.
A sakkjátszma során forgatókönyveket írunk arra, hogy különböző lépéseknél, ha ez történik, akkor így és így lépünk, ha az, akkor meg úgy. Ez arra készteti a játékosokat, hogy képzeljék el az egyes lehetőségek összes alternatíváját, eredményét és következményét. A sakk megtanít mások fejével gondolkodni azáltal, hogy a játékos megpróbálja kitalálni az ellenfél terveit, de használhat a szakirodalomból vagy saját gyakorlatából ismert lépéseket is. A sakkot tanuló és gyakorló gyerek felismeri és megérti, hogy a feladatok megoldásához többféle út is vezethet, belátja mulasztásai következményeit, megtanulja előre látni lépései kockázatait.
A sakk kedvező hatással van a megértést és a problémamegoldást biztosító gondolkodás fejlődésére. Tudományosan is kimutatott, hogy a sakk tanulása és gyakorlása kedvező hatással van a gyermekek intellektuális fejlődésére.
Fejleszti az analizáló és szintetizáló képességet, az elvont (absztrakt) és logikus gondolkodást, a megosztott figyelem képességét, az összefüggések felismerésének képességét, a gondolkodás divergens (széttartó, több megoldást nyújtó) jellegét, az összpontosítás képességét, a kreativitást, az elvonatkoztatási és az általánosítási képességet, a problémaérzékenységet, a kombinatív képességet, a módszeres és hatékony gondolkodást.
A sakkban a szabályok tisztelete elengedhetetlen feltétele a játéknak, aminek egyfajta jogkövető magatartásra ösztönző hatása van.
Az egyre inkább digitalizálódó társadalom nagymértékű inger- és adatfeldolgozást tesz szükségessé, ezért az ehhez szükséges rendszerezési képességek, kompetenciák elsajátítása létszükségletté vált. Ezeknek a képességeknek a megléte az ismeretszerzés mellett a sikeres tanítási-tanulási folyamatban is elengedhetetlen. A sakk erre is pozitív hatással van. Ugyanakkor a valódi sakktáblán folyó játszma csökkenti az online térben, képernyő előtt töltött időt, ezért a digitális kor negatív hatásainak ellensúlyozására is szolgálhat azáltal, hogy egy offline szórakoztató tevékenység végzése közben erősödik a koncentrációs készség.
A sakk pozitív hatásai felnőttkorban
A sakk kortól és nemtől függetlenül játszható, ezért alkalmas családi és baráti élményszerző forrásnak mind a gyerekek, mind a felnőttek számára.
A sakk enyhítheti a szorongást azáltal, hogy a játékosok flow állapotba kerülve csak a játékra összpontosítanak, a külvilág okozta szorongás ezalatt megszűnik.
Javítja a memóriát azáltal, hogy a játékosoknak emlékezniük kell a lépések szabályaira, a korábbi hibák elkerülésére, az ellenfél lépéseire és taktikájára. Tanulmányok szerint azoknál a 75 éves és annál idősebb embereknél, akik valamilyen agytornával, például sakkal tartják karban mentális egészségüket, kevésbé valószínű, hogy demencia vagy Alzheimer-kór alakul ki mint a nem játszó kortársaiknál.
Segíti az agyvérzés utáni rehabilitációt azáltal, hogy támogatja az agy aktivitásának megőrzését, fejleszti a finommotorikát, javítja a koncentrációt.
Összegzés
Dióhéjban áttekintettük a sakk történetét. A sakk a királyok játéka volt, a legutóbbi időkben viszont az iskolai oktatás részévé vált. A sakk kortól és nemtől függetlenül játszható, mentális egészséget, kapcsolódást támogató hatását mindenki élvezheti. A sakk egyszerre szolgálhatja a gyerekek és felnőttek mentális egészségét és gyönyörködtetését. Ma óriási választéka van a sakktábláknak és a sakkfiguráknak, ízlésünk és pénztárcánk szerint válogathatunk a hagyományos kisméretű sakktáblák, vagy éppen a nagyméretű, szoborszerű figurákat rejtő, látványos sakktáblák között.
Teljes sakk készletünket a képre kattintva találod >>>
A cikket Csapó Mónika művelődésszervező és virtuális asszisztens, e-secretary.hu írta, az Okosjáték kiemelt partnere.
Felhasznált irodalom
http://mek.oszk.hu/00300/00392/00392.pdf
http://www.sakkpalota.hu/index.php/hu/iskolaknak/nat-kerettanterv
https://hu.wikipedia.org/wiki/Agy
https://hu.wikipedia.org/wiki/Sakk
https://hu.wikipedia.org/wiki/Sakk-matt#A_sz%C3%B3_eredete
https://mindsetpszichologia.hu/milyen-kognitiv-elonyokkel-jar-a-sakkozas-es-mi-a-kapcsolata-a-metakognicioval_
https://www.healthline.com/health/benefits-of-playing-chess
https://www.schooleducationgateway.eu/hu/pub/viewpoints/experts/metacognition-teaching.htm
https://www.sciencetimes.com/articles/27306/20200915/10-things-playing-chess-brain.htm
Főkép forrása: pixabay.com
Klasszikus társasjátékainkat a képre kattintva találod >>>
Kapcsolódó cikkeink:
Backgammon egy csodálatos, ősi játék >>>
Melyek azok a társasjátékok amik párosan is játszhatóak, két személy esetén is izgalmasak, fordulatosak? >>>
Társasjáték pároknak, házasoknak, házastársaknak
Ha nem szeretnél lemaradni semmiről, kövess minket itt is: