Mit kell tudni rólatok? Mi az eredeti foglalkozásotok?
A Marbushka csapat magját továbbra is ketten alkotjuk: Bohony Beatrix (grafikus) és Zöld László (fotóművész). Mindketten a MOME-n végeztünk vizuális kommunikáció szakon. A kreatív részért én vagyok a felelős: a játéktervezésen felül minden ami grafika, fotó és szöveg az én feladatom megalkotni a weoldalunkon, a facebookon és az Instagramon is. A férjem készíti elő gyártást, összehangolja és felügyeli a részfolyamatokat. A forgalmazás is az ő hatásköre az ezzel járó kalkulációkkal és a kapcsolattartással együtt. Valójában ennél sokkal többet is tesz: minden egyéb felmerülő "apróság" is az ő hatáskörébe tartozik.
Hogyan kezdődött? Miért fogtatok bele társasjátékok készítésébe?
Az Iparművészeti egyetem (MOME) elvégzése után kis grafikai stúdiót alapítottunk és reklámgrafikával foglalkozunk. Egészen addig, amíg meg nem született Bojána, mert akkor valami megváltozott. Nappal dolgoztam, de éjszakánként festegetni kezdetem. Sorra születtek a grafikák amelyeken szerettem volna Bojkának megörökíteni a születés és a családdá válás folyamatát. A későbbiekben is az ő fantasztikus világa insiprált. A sok pozitív visszajelzés és a szakmai elismerés kellő bátorságot adott, hogy végleg elbúcsúzzunk a tervezőgrafikától.
Közben szülőként szembesültünk vele, hogy a gyerekjáték mint alacsonyabb kategória van jelen a köztudatban. Mi azt gondoltuk, hogy a gyerekeket körülvevő tárgyi kultúra kortól függetlenül meghatározó, mert az ismeretek mellett az igényesség is ilyenkor rögzül. Mindig volt bennünk egyfajta távolságtartás a rövid életpályájú, lelketlen játékokkal szemben. Szomorúan láttuk, hogy a játékok nagy része túl "üres" ahhoz, hogy szerethető legyen. Az utánuk maradt űrt pedig újabb és újabb gyűjthető elemek szükségszerű beszerzésétől remélik a gyártók. Közben leszoktatnak minket a döntésről, az önálló véleményről és a fantáziáról. Tudják, hogy automatikusan nyúlunk a tömegesen jelenlévő márkák után, ráadásul a gyártásukhoz felhasznált alapanyagok nem mindig veszélytelenek. Mi bíztunk benne, hogy lehet ezt másképpen is: megpróbáltunk természetes elemeket felhasználni a gyártás során, és sikerrel jártunk. Környezettudatosan élünk, nagy erőfeszítéseket teszünk, hogy a lehető legkisebb környezeti terheléssel járjon a játékaink előállítása és majd egyszer a lebomlása is. Addig pedig reméljük, hogy minél több generáció tudja használni.
Milyen típusú társasjátékokat készítetek? Kinek szólnak a társasjátékaitok?
Már nem feltétlenül voksolunk a kooperatív játékok mellett, mivel azokban is rejlenek csapdák: a dominánsabb játékosok könnyen átveszik benne az irányítást, míg a többiek csak nézőkké válnak. Megteszünk mindent, hogy a versenyzős játékokban tompítsuk a versenyzés élét és úgy tervezzük meg minden játékunkat, hogy ne legyenek elszomorítóan nagy különbségek az elért eredményekben. Reméljük a szülők is segítségünkre lesznek ebben és senki sem lesz csalódott a játék végén. Jelenleg fénykorukat élik a fejlesztő játékok, amelyek néha túlságosan is az elért eredményre koncentrálnak. Mi a mesét, a kalandokat és a közös családi élményt helyeztük a központba. Nekünk nem a játék eredménye, hanem a közben eltöltött idő minősége számít.
Miben különbözik a Marbushka a többi társasjátéktól?
A Marbushka játékok minősége, megjelenése és tartalma is kiemelkedő. Nagyon részletes és színes mesevilágot alkotunk többnyire térbeli elemekkel, amelyek nem csak díszletek, de fontos elemei is a játékainknak. Néha nagyon nagy kihívás ezt a világot egy olyan kis dobozba zárni, mint a miénk. Nem pazarolunk, a dobozaink akkorák, amekkorának lenniük kell és minden négyzetcentimétert kihasználunk bennük. Igaz, ez csak technikai különbség a többi játékhoz képest. Kezdetben a játékaink apró, hétköznapi csodákról, gubancokról szóltak. Olyasmikről, amik ott vannak körülöttünk, csak tudni kell észrevenni a játékosságot bennük. Ezt a világot mára kissé kiterjesztettük a társasokban és a babáink világában egyaránt és továbbra is szerethető karakterekkel népesítettük be. Nem erőltetjük a bonyolultabb stratégiai megoldásokat, a játékainkban a humor, a kaland, a fantázia kerül előtérbe.
Szerintetek mi fontos egy társasjátékban? Mitől lesz jó?
Számunkra a legfontosabb, hogy a felnőtteket is bevonjuk a játékba és arra ösztönözzük őket, hogy együtt játsszanak a gyerekekkel. Ez nem egyszerű feladat, tekintve, hogy a felnőttek szigorú szabályrendben élnek és működnek, nehezen lépnek ki belőle. Egy jó társasjáték története, környezete egy kis rést nyit a pajzson és egy közös nyelvet teremt a gyerekekkel: elmerülhetünk egy új világban és érdekes új szituációkban figyelhetjük meg egymás reakcióit. A játék út a megismeréshez és egyfajta közös nyelv. Persze ehhez olyan képi világ és kalandos játékmechanizmus szükséges, amely a felnőtteket és a gyerekeket egyaránt megragadja. Fontos, hogy egy játék a család minden tagja számára kikapcsolódás és élmény legyen.
Melyik a kedvencetek?
Nehéz kérdés… Mindannyiunknak más. Nekem rendszerint a legújabb játék(ok), bár a Mysterious Library azt hiszem jó sokáig ki fog tartani a toplistám élén. Nagyon szeretem a képi világát és azt, hogy a számomra fontos Marbushka babákhoz kapcsolódik távolról. A kisebbeknek szóló játékok közül a tavaly megjelent kirakók grafikájára vagyok nagyon büszke és Szellem és az aranykulcsok játékmenetére. A férjem a Séfeket szereti a legjobban, Bojka a Gük csodálatos világa és a Kutyák és otthonok közt ingadozik érthető módon, hiszen rajong az állatokért.
Melyikhez fűződik valamilyen különleges történet?
A játékainkban rendszerint olyan történeteket dolgozzunk fel melyeket szeretünk, amelyekhez meghatározó élmény kötődik a családban. A Mysterious Library története elég messzire nyúlik vissza az időben. Évekkel ezelőtt egy Karácsonyon – amit végig betegeskedtünk – unalmunkban építettünk egy babaházat Bojánával. Gigantikus munka volt, szinte a semmiből készítettük el, csupa olyasmiből, ami otthon akadt. Mindezek ellenére ragaszkodott hozzá, hogy a házban legyen könyvtár is. Hatalmas üvegablakokat terveztem a helységbe és készítettem könyvespolcokat jó sok apró antik könyvvel. Ezek együtt megteremtették azt a félhomályos, misztikus hangulatot, ami visszaköszönt később a játékban. Az alaptörténet még a babaház építésekor megfogalmazódott bennem, de akkor még nem tudtam mit kezdeni vele. Egy könyv megírása nagy feladat lett volna számomra, képregénnyé aprózni pedig nem akartam igazán. Három év kellett hozzá, hogy összakapcsolódjanak a véletlenek és megszülessenek a babák (Emma, Janka, Misha és Emil) rajzolt karakterei és ebben a társasjátékban életre keljen a kalandjuk.
Mit terveztek a jövőben?
Továbbra is szeretnénk újabb érdekes és izgalmas játékokkal gazdagítani a palettánkat. Bár jelenleg hét új ötletem is van, valószínűleg ezek közül csak három új játékot tudunk megvalósítani. Tavaly rengeteget dolgoztunk, az új arculatunk mellett hat játék készült el és négy baba. Ez fizikailag nagyon megterhelt minket, így idén óvatosabbak leszünk. Újabb technikai megoldásokat, gyártókat igénylő munkákat nem merünk betervezni, egyelőre minden erőnkkel azon vagyunk, hogy teljesítsük a folyamatosan növekvő rendeléseket.
Van még valamilyen meg nem valósult álmotok?
Nagyon forgalmas évet zártunk tavaly, ami nagy boldogság természetesen, de ráébresztett minket a fejlesztés szükségességére. Az álmunk ennek köszönhetően elég prózai, “mindössze” annyi, hogy a technikai változtatások ne zavarják meg nagyon a mesevilágunkat.
20+1 legjobb családi társasjáték >>>
Játék és társasjáték idézetek >>>
Ha nem szeretnél lemaradni semmiről, kövess minket itt is: