Egy német felmérés szerint a mai gyerekek intellektuálisan magasabb fokon vannak a 20 évvel ezelőtti gyerekekhez képest, viszont kevésbé tudnak koncentrálni és gyengébb a fantáziájuk.
Próbáljunk az iskola kezdésig ne papír-ceruza feladatokat megoldani, hanem másképpen segítsük gyermekünket az iskola kezdésben. Hogyan? Ezt gyűjtöttük össze. Görgess lejjebb:
1. Legyen a gyermekünk minél többet szabad levegőn, minél többfajta mozgást végezzen a nyáron: hintázás, futás, kúszás, bukfenc, egyensúlyozás, úszás, stb. Minél kevesebbet nézzen TV-t, és a számítógéppel töltött időt is minimalizáljuk.
2. Próbáljunk átállni az iskolás időrendre. Feküdjön le gyermekünk időben. Nagyon fontos, hogy iskola kezdés előtt kipihenje magát. Gyermekünk a sok új élménytől, az új követelményektől, a "megfelelni akarástól", már a tanítás első heteiben alaposan elfárad majd. Az első félévben még ha lehet, ne tervezzünk be külön tanfolyamokat, feküdjünk le a szokásosnál még hamarabb is. Egy 6-7 évesnek legalább 10 órát kell aludnia, ezt vegyük figyelembe a lefekvés idejének meghatározásakor.
3. Menjünk sokat játszótérre, hogy lehetőséget adjunk többi gyerekkel való találkozásra és ismerkedésre. Ha esetleg ismerjük, hogy ki lesz osztálytárs, beszéljünk meg velük találkozót.
4. Vegyük át a hét napjait: hétfő, kedd, stb. Készítsünk egy napirendet, hogy mi fog történni az iskolában, beszélgessünk róla, hogy milyen volt amikor mi jártunk iskolába. Az első napról is beszélhetünk, hogy valószínűleg hogyan fog telni: lesz egy évnyitó, ahol az igazgató beszédet mond, a nagyobbak előadást tartanak, stb.
5. Készítsünk közösen egy esti lefekvés előtti rutin listát. Ez a lista tartalmazzon olyat, amit ő szeretne levekvés előtt, például legózni, stb. De magába fog foglalni olyan dolgokat is, mint például a játékok összerakodása, a vacsora, a fürdés, a fogmosás, a másnapi ruha kiválasztása. Próbáljuk meghatározni, hogy mikor kell elkezdenünk ezeket a tevékenységeket, hogy időben le tudjon feküdni aludni.
A napi rendszeresség (a minden nap ugyanabban az időben végzett tevékenységek) biztonságot ad számára, ez biztosítja eligazodását az időben.
6. A reggeli konfliktusok elkerülésére pedig jó módszer, ha már este kikészíti a gyerek a másnapra szánt ruháját. Így elkerülhetjük az abból származó feszültséget, hogy reggel az utolsó pillanatban próbálja eldönteni, hogy mit is szeretne felvenni. Készíthetünk egy uzsonna listát is közösen, hogy miket visz majd az iskolába az uzsonnás dobozban.
7. Sétáljunk el az iskola felé. Ne egy „iskola látogató” program legyen, hanem „véletlenül” járjunk arra, és mutassuk meg az iskolát gyermekünknek ha még nem látta.
8. Olvassunk olyan meséket, amik iskolás gyerekekről szólnak. Mi kedvencünk Brumi az iskolában és Janikovszky Éva volt.
9. Ha elkezdődött az iskola, ha a gyermek szeretné, játszunk vele iskolásat. Így oldhatja fel a benne lévő feszültséget. Ha kérdezzük őt, hogy „Mi történt az iskolában?”, sok gyermek nem meséli el, viszont a játékon keresztül beleláthatunk egy iskolában töltött napjába, megláthatjuk, hogy hol éri esetleg negatív élmény és segíthetünk neki feldolgozni.
Az én fiam nem mesélt az iskoláról, de amikor iskolásat játszottunk, sokszor amikor ő volt a gyerek, ordított. Kiderült, hogy van ilyen osztálytársa, és ez nagyon zavarja őt. Miután sokszor eljátszottuk a jelenetet, megtanulta hogyan kezelje.
Ha nem szeretnél lemaradni semmiről, kövess minket itt is: