Réka - Okosjáték
2025. 02. 20. 13:47:21
Maria Montessori 1870-ben született Olaszországban. Ő volt az első olasz orvosnő. A diplomája megszerzése után munkába állt egy római klinikán, ahol elkezdett érdeklődni a gyermekek képességeinek fejlesztése iránt, és speciális technikákat és eszközöket hozott létre.
Mára a módszerét Montessori-módszerként ismeri az egész világ. Tanulmányait tovább folytatta a filozófia és a pszichológia területein, és 1907-ben megalapította a mai Montessori óvoda elődjét, a „Casa dei Bambini”-t, a gyermekek házát.
A főkép és kép forrása: en.wikipedia.org
Montessori gondosan megfigyelte a gyerekeket, rengeteg időt töltött közöttük, hogy az ő igényeikhez igazítva dolgozhassa ki az eszközrendszerét. Rámutatott arra, hogy a korai fejlesztés a legmeghatározóbb a gyerekek későbbi életében.
A Montessori módszer egyik alappillére a gyermekek önállóságra nevelése. Ösztönzi a gyerekeket, hogy megtanuljanak egyedül öltözni, teríteni, szedni az ételből, ágyazni, és fogat mosni. Az önálló gyerek, aki a felnőttektől függetlenül tud magáról és környezetéről gondoskodni, boldog, elégedett és magabiztos.
„Segíts, hogy egyedül csinálhassam!” – ez talán a legismertebb Montessori mottó.
Mik is a Mária Montessori által létrehozott módszer elvei, ezt legkönnyebben a következő, általa mondott idézetekből érthetjük meg:
„Minden gyermekben megvan a cselekvési vágy és a világmindenség megismerésének igénye, csak annak kibontakoztatását kell elősegíteni.”
„Kezdeményezni, azután hagyni, hogy a gyermek szabadon kibontakoztathassa képességeit. Ez a pedagógus feladata.”
„Aki valaha is nagy és eredményes művet alkotott, sohasem azért dolgozott, mert vonzotta a »jutalom«, vagy félt a büntetéstől.”
„Az emberi haladás minden győzelme valamilyen belső erőnek köszönhető.”
"Hivatalosan" ezek a Montessori módszer alapelvei:
A gyermek abszorbeáló elme
Maria Montessori egyik fő felismerése volt, hogy a gyerekeknek érzékenységi periódusaik vannak, és szivacsként szívják magukba a tudást, ha az információkat a megfelelő, fogékony időszakjukban kapják meg.
A gyermek első 6 évében ahogy Montessori fogalmazott, a gyermeknek "szivacsos agya" (= the absorbent mind) van, mindent meg akar érteni.
A gyermek szabadsága
A gyerekek maguk választhatják ki a tevékenységükhöz szükséges eszközöket, ezekkel addig dolgozhatnak ameddig szeretnének.
Az előkészített környezet
Az eszközök megfelelő csoportosítása és állandó helye is fontos szempont az előkészített környezetben. A gyerekek mindent mindig ugyanazon a helyen találnak meg, minden játék, fejlesztő eszköz az ő magasságában szabadon elérhető.
Munka
A tanulás Maria Montessori szerint csak úgy mehet végbe, hogy a gyermek konkrét tapasztalatokat szerez, ő dolgozik és tevékenykedik.
A gyerekek élvezik a munkát, a játékos tanulást nem munkának veszik.
Önkontroll
A gyermek a mindennapos tapasztalatok segítségével elsajátítja annak a lehetőségét, hogy korrigálni tudja a hibáit és ezáltal legyen biztos önmagában.
A Montessori pedagógiában gyökerező nevelési elvek a büntetés hiánya, a versenyeztetés mellőzése és a pozitív kommunikáció.
A Montessori környezetben a tanulók szabadon választhatják meg, hogy mivel szeretnének foglalkozni, így a tanulás nem csupán kötelező feladatok teljesítéséről szól, hanem a felfedezés öröméről is. A módszer célja, hogy a gyermekek önállóan, saját tempójukban fejlődjenek, miközben megtanulják a felelősséget és az önfegyelmet. A Montessori pedagógia másik fontos eleme a tanulási környezet kialakítása.
Előnyei összefoglalva:
-
gyerekközpontú tanulás
-
inkább gyakorlati, mint elméleti tanulási módszer
-
egyéni igények és tudásszint szerinti megközelítés
-
saját ütemben való fejlődés lehetőségének biztosítása
-
kreatív gondolkodásra nevelés
-
folyamatos együttműködés a tanárral a gyermek igényei szerint
-
szocializáció, békés együttélés
-
a gyerekek nem egész nap egy pad mögött ülnek, hanem tanuló "állomások" között mozoghatnak szabadon a teremben
-
a Montessori-tantermek többsége vegyes korosztályú,
-
a gyerekek sokkal gyorsabban nyerik el a függetlenség érzését és a képességeikbe vetett bizalmat
-
hangsúlyt fektet a több szabadban töltött időre és az aktív felfedezésre.
Montessori játékokat a képre kattintva találsz >>>
Kapcsolódó cikkeink:
Mi a montessori módszer lényege? >>>
Montessori eszközök >>>
Szín és formaválogató montessori játékok >>>
Montessori játékok jellemzői >>>
A memóriajáték fejlesztő hatása >>>
Az építőkocka fejlesztő hatása >>>
Csipeszes fejlesztő játékok >>>
Ha nem szeretnél lemaradni semmiről, kövess minket itt is: